fullsizerender 1 1210x423 - LinkedIn och det personliga varumärket

LinkedIn och det personliga varumärket

[read_time]

– En guide för att komma igång med ditt eget professionella varumärke

Kort om Linkedin – Då och Nu

Linkedin är världens i särklass största professionella yrkesnätverk. Idag finns 3 miljoner svenskar representerade och totalt i världen finns över 600 miljoner aktiva användare. Sverige och Norden är överrepresenterade när det handlar om användande av Linkedin vid jämförelse med övriga delar av världen. Detta har motiverat Linkedin att ofta använda just den nordiska marknaden som ett beta-test för nya funktioner på Linkedin.

Att det är ett professionellt nätverk innebär att betoningen på Linkedin ligger på yrkeslivet och de kompetenser och nätverk du som yrkesverksam representerar. I sin ungdom var Linkedin främst ett verktyg där rekryterare och Talent Management-konsulter letade uppdrag och kandidater samt prisade varandras stordåd till ett ständigt närvarande akademiker-komplex där ingen riktigt vågade tala klarspråk.

Idag är Linkedin betydligt mer diversifierat och i princip alla yrkesgrupper finns representerade.

I rapporten ”Svenskarna och internet” 2018 påvisas att den största förändringen av användandet av Linkedin under 2018 är frekvensen av användande per dag. Antalet användare är alltså relativt konstant med endast några procent i ökning, medan andelen som återkommande använder plattformen har ökat rejält.

Vad betyder då detta? Förmodligen är det så enkelt att användandet har mognat och plattformen i sig har funnit sin plats i människors vardag och blivit en vana istället för en avvikelse, vilket ger just dig fantastiska möjligheter om du väljer att investera tid i Linkedin.

Som alltid är det viktigt att förstå historien för att förstå samtiden, vi kikar därför kort på hur Linkedin har utvecklat på cirka 10 år:

 


2003 – Linkedin lanseras

2005 – Första premiumtjänsten ”Jobb och prenumerationer” lanseras

2009 – Jeff Weiner bli CEO

2010 – Tillväxttakten ökar och Linkedin har 90 miljoner användare i världen

2012 – Linkedin uppdaterar sin grafiska profil

2013 – 225 miljoner användare och en tillväxttakt med två nya användare per sekund

2016 – Microsoft köper Linkedin

2017 – Designen uppdateras återigen och får det utseendet plattformen har idag

2018 – Videofunktion lanseras för först personer och i slutet av året för företag

2019 – 610 miljoner aktiva användare och envisa rykten om att Linkedin spanar in ”Dark social”, alltså tidsbegränsat innehåll likt ”stories” på Instagram

 

 

[author_tag]