3 grundläggande vrålbra tips för din Linkedin-profil

[read_time]

1. Måste: Håll din profil uppdaterad!

Många människor glömmer att hålla sina LinkedIn-profiler uppdaterade. Oavsett om du är en total nybörjare, söker ett nytt jobb, eller vill utforska nya möjligheter och bygga nätverk, finns det ingen ursäkt att ha föråldrad information på din LinkedIn-profil. Det kommer inte att framställa dig som den stjärna du ska vara.

Här är två snabba och enkla områden du måste kontrollera är aktuella:

Tydlig och värdeskapande rubrik: Arbetet med någon rubrik är att locka folk att besöka din profil och ta kontakt med dig. En början är att  använda rubriken för att berätta om din nuvarande position och företag (t.ex. ”Direktör för inkommande marknadsföring hos ABCXYZ Corporation”), men du kan och utveckla detta. Markera din expertis och vilket värde du kan tillföra de som tar kontakt med dig(t.ex. ”Content Marketing Strategist and Copywriter”) eller utmärkelser eller visa kompetenser du vill dyka upp i sökningar (t.ex. ”Speaker, Trainer, Author, Consultant, Evangelist”). Berätta för alla på LinkedIn vem du är, vad du gör, och varför du är någon de behöver ansluta till.

Arbetsplats och industri: Är din plats och bransch fortfarande korrekt? Om inte, fixa dem nu! Finns ditt företag inte på Linkedin – se till att lyfta detta och åtgärda det!

Att göra dessa två enkla saker kommer att hjälpa fler människor att hitta dig och hjälpa dig att hitta mer relevanta potentiella kontakter.

2. Bra bilder du känner dig stolt över!

LinkedIn-profiler som har en bild är 11 gånger mer sannolika att visas. Så om du fortfarande visar en silhuett är det dags att göra en förändring och visa dig själv från din bästa sida.

Men några vänliga råd:

Ditt LinkedIn-foto ska inte vara från 20 år sedan. Det ska inte se ut som om det hörs på en datingsida, stock-bilder eller socialt nätverk (t.ex. Facebook eller Instagram). Och har inte ditt husdjur eller betydande andra. Bara. Nej.

LinkedIn är för proffs. Var ett.

3. Varumärke – bygg din profil med en unik bakgrundsbild

Visas din LinkedIn-profil tråkig och genomsnittlig?

Ge din profilsida lite mer personlighet eller branding, med en visuellt tilltalande bakgrundsbild.

LinkedIn rekommenderar användarna att använda en bild (PNG, JPG eller GIF) med en upplösning på 1400×425. Våga sticka ut!

 

[author_tag]

Att Modellera framgång – NÖHRA Del 1

[read_time]

Första gången jag kom i kontakt med NÖHRA var när jag arbetade som rekryteringsansvarig i ett utbildningsföretag. Vi stod inför en enorm utmaning, vi behövde anställa fler behöriga lärare, lättare sagt än gjort.

Sättet vi antog oss problemet var att en person i ledningsgruppen ställde sig upp och började rita på whiteboarden samtidigt som ord som ”Kjell Enhager” och ”coachande förhållningssätt” nämndes inför en brydd skara av personer.

Modellen är an av de som har haft störs positiv inverkan på mitt liv både professionellt och privat och är en ständig följeslagare jag kan falla tillbaka på när jag ställs inför svåra beslut.

I del 1 kommer jag beskriva NÖHRA modellen samt de två första stegen Nuläge och Önskat läge.

Vad betyder NÖHRA

Nöhra står för Nuläge, Önskat läge, Hinder, Resurser och Aktivitet. Dessa steg kan ses som son process, ett flöde där målsättningen är att ta sig från nuläget till det önskade läget genom att definiera vad nuläget och det önskade läget är samt vad som kommer krävas för att skapa skillnaden.

Nuläge

Nuläget är ditt nuvarande tillstånd, situationen som den ser ut just nu. Det kan handla om relationer, företag, ekonomi eller sport. Dagsläget, den situation du har att förhålla dig till. Du behöver nu i första steget definiera hur nuläget ser ut, detta kan vara tufft eftersom stenar som inte flyttats på änge kan behöva vändas. Reflektion är nyckelordet och introspektion – alltså att titta inåt.

Frågor:

  1. Hur ser min situation inom detta område ut idag? Vad är bra? Vad är dåligt?
  2. Vad innebär min situation för mina kort- och långsiktiga mål?
  3. Hur får min situation mig att må och känna?
  4. Är jag tillfreds med min situation idag
  5. Hur tror jag att mina kollegor / partners / vänner skulle beskriva min/vår situation
  6. Accepterar jag att jag själv är fullständigt ansvarig över min situation

Önskat läge

Mål – ett mål utan en plan är blott en dröm

Nästa steg är kanske det allra viktigaste, du ska nu måla upp och visualisera hur du vill att din situation ska se ut. Formulera för dig själv en beskrivning över hur situationen skulle se ut om du fick bestämma. Tänk bort alla problem och invändningar utan låt tankarna flöda. Även om du inte har en helt konkret bild klar i huvudet kan du ändå sätta en riktning åt vilket håll du ska fortsätta.

Frågor:

  1. Hur skulle du vilja att din situation inom detta område ser ut?
  2. Vad innebär mitt önskade läge för mina kort- och långsiktiga mål?
  3. Hur får mitt önskade läge mig att må och känna?
  4. Hur tror jag att mina kollegor / partners / vänner skulle beskriva min/ det önskade läget

 

[author_tag]

LinkedIn och det personliga varumärket

[read_time]

– En guide för att komma igång med ditt eget professionella varumärke

Kort om Linkedin – Då och Nu

Linkedin är världens i särklass största professionella yrkesnätverk. Idag finns 3 miljoner svenskar representerade och totalt i världen finns över 600 miljoner aktiva användare. Sverige och Norden är överrepresenterade när det handlar om användande av Linkedin vid jämförelse med övriga delar av världen. Detta har motiverat Linkedin att ofta använda just den nordiska marknaden som ett beta-test för nya funktioner på Linkedin.

Att det är ett professionellt nätverk innebär att betoningen på Linkedin ligger på yrkeslivet och de kompetenser och nätverk du som yrkesverksam representerar. I sin ungdom var Linkedin främst ett verktyg där rekryterare och Talent Management-konsulter letade uppdrag och kandidater samt prisade varandras stordåd till ett ständigt närvarande akademiker-komplex där ingen riktigt vågade tala klarspråk.

Idag är Linkedin betydligt mer diversifierat och i princip alla yrkesgrupper finns representerade.

I rapporten ”Svenskarna och internet” 2018 påvisas att den största förändringen av användandet av Linkedin under 2018 är frekvensen av användande per dag. Antalet användare är alltså relativt konstant med endast några procent i ökning, medan andelen som återkommande använder plattformen har ökat rejält.

Vad betyder då detta? Förmodligen är det så enkelt att användandet har mognat och plattformen i sig har funnit sin plats i människors vardag och blivit en vana istället för en avvikelse, vilket ger just dig fantastiska möjligheter om du väljer att investera tid i Linkedin.

Som alltid är det viktigt att förstå historien för att förstå samtiden, vi kikar därför kort på hur Linkedin har utvecklat på cirka 10 år:

 


2003 – Linkedin lanseras

2005 – Första premiumtjänsten ”Jobb och prenumerationer” lanseras

2009 – Jeff Weiner bli CEO

2010 – Tillväxttakten ökar och Linkedin har 90 miljoner användare i världen

2012 – Linkedin uppdaterar sin grafiska profil

2013 – 225 miljoner användare och en tillväxttakt med två nya användare per sekund

2016 – Microsoft köper Linkedin

2017 – Designen uppdateras återigen och får det utseendet plattformen har idag

2018 – Videofunktion lanseras för först personer och i slutet av året för företag

2019 – 610 miljoner aktiva användare och envisa rykten om att Linkedin spanar in ”Dark social”, alltså tidsbegränsat innehåll likt ”stories” på Instagram

 

 

[author_tag]