linkedin - 3 grundläggande vrålbra tips för din Linkedin-profil

3 grundläggande vrålbra tips för din Linkedin-profil

clockEstimerad lästid: 5 minuter

1. Måste: Håll din profil uppdaterad!

Många människor glömmer att hålla sina LinkedIn-profiler uppdaterade. Oavsett om du är en total nybörjare, söker ett nytt jobb, eller vill utforska nya möjligheter och bygga nätverk, finns det ingen ursäkt att ha föråldrad information på din LinkedIn-profil. Det kommer inte att framställa dig som den stjärna du ska vara.

linkedin - 3 grundläggande vrålbra tips för din Linkedin-profil

Här är två snabba och enkla områden du måste kontrollera är aktuella:

Tydlig och värdeskapande rubrik: Arbetet med någon rubrik är att locka folk att besöka din profil och ta kontakt med dig. En början är att  använda rubriken för att berätta om din nuvarande position och företag (t.ex. “Direktör för inkommande marknadsföring hos ABCXYZ Corporation”), men du kan och utveckla detta. Markera din expertis och vilket värde du kan tillföra de som tar kontakt med dig(t.ex. “Content Marketing Strategist and Copywriter”) eller utmärkelser eller visa kompetenser du vill dyka upp i sökningar (t.ex. “Speaker, Trainer, Author, Consultant, Evangelist”). Berätta för alla på LinkedIn vem du är, vad du gör, och varför du är någon de behöver ansluta till.

Arbetsplats och industri: Är din plats och bransch fortfarande korrekt? Om inte, fixa dem nu! Finns ditt företag inte på Linkedin – se till att lyfta detta och åtgärda det!

Att göra dessa två enkla saker kommer att hjälpa fler människor att hitta dig och hjälpa dig att hitta mer relevanta potentiella kontakter.

2. Bra bilder du känner dig stolt över!

LinkedIn-profiler som har en bild är 11 gånger mer sannolika att visas. Så om du fortfarande visar en silhuett är det dags att göra en förändring och visa dig själv från din bästa sida.

Men några vänliga råd:

Ditt LinkedIn-foto ska inte vara från 20 år sedan. Det ska inte se ut som om det hörs på en datingsida, stock-bilder eller socialt nätverk (t.ex. Facebook eller Instagram). Och har inte ditt husdjur eller betydande andra. Bara. Nej.

LinkedIn är för proffs. Var ett.

3. Varumärke – bygg din profil med en unik bakgrundsbild

Visas din LinkedIn-profil tråkig och genomsnittlig?

Ge din profilsida lite mer personlighet eller branding, med en visuellt tilltalande bakgrundsbild.

LinkedIn rekommenderar användarna att använda en bild (PNG, JPG eller GIF) med en upplösning på 1400×425. Våga sticka ut!

 

Om författaren

Daniel Fransén

Daniel Fransén

Daniel är en ambitiös och framåtsträvande person som med sin målmedvetenhet tillsammans med andra grundade Red Capes IT, som på mindre än ett år har gått från handelsbolag till aktiebolag med flera anställda. De har en långsiktig vision som grund och har som mål att bli Sveriges bästa WordPress-webbyrå!